Eläkeläisikäiset ovat tulleet jäädäkseen. Katukuvassakin ne näkyvät yhä useammin, ja monet ovat kohdanneet eläkeläisen kadulla, kuvassa. Siksi TM päätti koeajaa yhden perusmalleista.

Ensivaikutelmaltaan pohjoiskarjalainen mummeli, tästä eteenpäin PKM, on kotoisan homssuinen. Etupaneeli on hieman kurtussa ja muoto on kumara. Perä on muotoiltu melko muhkeaksi ja peräluukussa on tilaa useammallekin. Maavaraa on melko vähän ja painopiste on alhaalla. Tästä huolimatta kokeissa huomattiin, että tiukoissa kurveissa PKM kaatuu melko helposti. Sivukahvoista saa hyvän otteen, mutta iskunvaimentimissa ja etupuskureissa on pientä moittimista. Malli on äänekäs. Äänitaso on sinällään melko matala, mutta jatkuva.

Koeajo suoritettiin Kolarin moottoriradalla monensorttisissa ajosuhteissa, ja kaupunkiarvostelu tehtiin keskellä kirkasta päivää Joensuussa.

Ensiote on napakka. PKM on melko ketterä käänteissään ja pystyy navigoimaan kodintarvikeliikkeissä tehokkaasti. Käännöksissä erittäin voimakas yliohjautuvuus korostuu ja PKM onkin herkkä pyllähtämään pyllylleen. Paransimme tätä tukisarjalla ja laitoimme jalkaan tehopitävät Crocsit (kts. TM 62/89). Kiihtyvyys on melko hyvä - koetilanteissa PKM pystyi kiihdyttämään itsensä kiukkuun kilpailijoitaan paremmin jo 12,3 sekunnissa. Jarruteho ei vakuuttanut: äkkipysähdyksessä äkilliset äänet häiritsivät koeryhmää ja voimakas eteenpäin kallistuminen toi mieleen enemmänkin halvan thaimaalaisen polkupyörän kuin suomalaisen laatutuotteen. Pakkasella kaatuu helposti. Lonkankorjaussarjan saa valtion tukemana pakettina, mutta helmikuun liukkailla sattuva onnettomuus vihlaisee omistajaa kipeästi.

PKM on hyvin taloudellinen. Normaalikuukausikäytössä rahaa PKM:n ylläpitoon kului vain noin 354e/kk. Kuitenkin tässä on havaittavissa voimakasta vaihtelua, sillä joidenkin kappaleiden niko-alkoholismi kohottivat keskikulutuksen reilusti kuudensadan paremmalle puolelle! Vaihteleva laatu antoi mallille pitkät miinuspisteet.

Kylmässä malli toimii erinomaisesti. Potkukelkkatestissä posti noudettiin luotettavasti vielä -34 asteen lämpötilassa. Yli hellelukemien nousevat moottorin lämpötilat saattoivat kuitenkin aiheuttaa käyntihäiriöitä, jatkuvaa nakutusta ja pahimmassa tapauksessa pakottivat öljynvaihtoon.

Kestävyydeltään malli edustaa parempaa kärkikastia. Nyrkinkestävyys oli hyvä, useimmiten noin 54 vuotta. Verrattuna eliittisarjan pk-seudun eläkeläisen muutamaan päivään oli tulos loistava. Kovemmilla arvoilla kestävyys laski kuitenkin melko terävästi - halolla pysyteltiin vielä muutamassa vuodessa, mutta kirves laski ajan jo alle kahden vuoden. Koskenkorvatesti ei ollut vertailukelpoinen.
Käyttöikä on kohtuullinen. Malli säilyy hyvänä aina kuuden-seitsemänkymmenen korville, mutta tämän jälkeen itäsuomalaiset geenit ja mahdollinen persous nautintoaineille romauttavat useitten kunnon.

Kaiken kaikkiaan PKM on tehokasta keskisarjaa sijoittuen ehkä aavistuksen rajapyykin paremmalle puolelle.

Kiitämme:
+ kestävyyttä
+ kylmänsietokykyä

Moitimme:
- laadun vaihtelevuutta
- äänekkyyttä