Joo, meitsi oli viettämässä rauhatonta koti-iltaa kun  Jape soitti ja kun kerta olin rauhaton niin vastasin että mitä Jape, tehtäskö tänään jotain? Johon se vastas että totta munassa tehdään, sä tuut meille ja me vedetään kaljaa ja pelaillaan vähän, ja vaikka se ny ei ihan ollukkaa sitä että juodaan viinaa ja pannaan naisia niin menin silti, tiistait nyt voi ottaaki vähän rauhallisemmin. Jape asuu parinsadan metrin päässä joten ei ollu pitkä matka. Pääsin sisälle, otin takin pois, avasin jääkaapin oven, avasin kaljan, ja Jape ei sanonu mitään, se tietää miten mä operoin. Hieno mies on Jape. Ja mä kysyin että mitäs pelataan.

Jape vaan hymyili ja otti boksistaan sellasen muovisen kirjotuskoneen missä on viis muovista nappulaa, vähän niinku joku lasten kirjotuskone, ja tuikkaa siinä olevan plugin telkkariin kiinni, ja sanoo että nyt pelataan Guitar Criticiä. Ja mä, käsi otsalla, sanon että Jape, onks sun täti ostanu ton sulle, ja Jape sanoo että joo mutta se on sivuseikka. Ja se ei vittu oo sivuseikka, tädit ostaa aina sukulaislapsilleen paskaa joka plugataan kiinni telkkariin ja on muovista, sitä pitää vastustaa, se vahingoittaa tätejä ja meitä ja koko maailmaa, mutta Jape sanoo vaan että joo JOO kato nyt eka, tää on hyvä peli. Tää on Guitar Critic.

Jape selitti miten se toimii, ja pitää sanoo että se kuulosti aika hyvältä. Sä oot sen kirjotuskoneen kanssa, joo, ja musa soi, ja sun pitää leikkii musakriitikkoo joka arvostelee sitä musaa. Jokanen niistä näppäimistä oli niinku yks kriitikkofraasi ja vaikeustasosta riippu että mitä ne sano. Se anto sen kirjotuskoneen mulle ja sano että kyllä sä nopeasti opit, painat vaan oikeeta näppäintä kun siltä tuntuu, ja se pisti helpoimman vaikeustason ja sano että tässä sä oot joku random-häiskä irkistä joka dissaa musiikkia koska on tyhmä, ja se sopi mulle, oonhan mä sentään haukkunu kanavalla #bbwracing9/1 jokasen CMX'n albumin sitten Vainajalan jälkeen tekotaiteelliseks paskaks timangisella varmuudella. Joo, tää on mun peli!

Eka biisi oliki Radioheadia ja se suju kun lekkerinteko. Tällä kertaa napit anto repliikkejä "vittu kuuntelin tätä 90-luvulla sillon kun en ollu vielä syntyny", "liian vähän tietokonepeliääniä" ja "vittu oltiin penan kaa ryyppäämässä ja pöllittiin mannen mopo XD", ja mä ihmettelin miten niin pienellä budjetilla oltiin saatu aikaan niin realistinen fiilis. Oli ihan kuin mä olisin irkissä, puhumassa musasta niinku tietäsin jotain! Olin kuningas! Mulla oli opsit! Olin hekumani huipulla. Kivekseni muljahtelivat.

Mä pääsin sen biisin loppuun ja sain 98% oikein ja sanoin että pistä lisää vaikeutta, mä haluun vähän haastetta! Joten se ehdotti että pelataan kaksinpelinä ja pistetään vaikeustasoa kovemmaksi, tasolle "Musablogin pitäjä". Sillä oli itellään toinen, pienempi ja kurttuisampi muovikirjotuskone, ja se tuli istumaan mun viereen, vähän liian lähelle just silleen Japemaisesti, ja valkkas biisiks vähän Arcade Firee ja pistettiin menemään. Nyt oli tosiaan jo haastetta, sekotin vaistomaisesti koko ajan punasen näppäimen ("Raa'an ja kokeellisen biisin ympäriltä löytyy melankolinen ja herkkä sävy") ja sinisen näppäimen ("Melankolisella ja herkällä kipaleella on kuitenkin raaka ja kokeellinen ydin"), mutta Jape oli selvästi harjotellu, se pisti "kulmikasta" ja "Parempi keikalla Roskildessa -03" ku vanha tekijä, ja lopulta mun piti myöntää että Jape oli vielä parempi feikkikriitikko kun mä.

Mä aloin kuitenkin vähän olla jo silleen että voitas pelata GTA'takin tai jotain tai juoda lisää kaljaa, mut Jape tahto näyttää vielä yhen jutun, se pisti vielä astetta vaikeemman vaikeustason, "Ihan oikean musalehden arvostelu." En tunnistanu biisiä mutta jumalattomat setitykset se Jape siihen veti, tosta vaan ties missä kohtaa pitää verrata Sonic Youthiin ja missä kohdassa Pixiesiin ja missä kohdassa jaaritella siitä miten tällasta musiikkia pitää kuunnella villapaita päällä kamomillateekupponen kädessä, ja mä oon silleen että Jape, sustahan pitäs tulla ihan oikee musiikkikriitikko, mut se hymyili ja sano että mä menin jo kysymään mutta niillä ei oo muovikirjotuskoneita.

Ja sit mä menin kotiin ja poistin kaikki MP3't koneelta. Vittu. Ei muovikirjotuskoneita.