Miksi te paskat ette syrji minua?

Unohtakaa suomenruotsalaiset ja nuo muut turhat paskat, minä kuulun aitoon vähemmistöön. Olen suomalainen ortodoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että joka sunnuntai minä en mene ortodoksiseen kirkkoon sen sijaan että en menisi luterilaiseen kirkkoon, mutta olen silti jostain selittämättömästä syystä edelleen kirkkoni jäsen, ja näin täysivaltainen jäsen ortodoksiyhteisössä. Voisin äänestää kirkollisvaaleissa jos haluaisin, mutta miksi? Käytännössä tärkeintä on se että minun pitää raksittaa virallisissa lomakkeissa erilainen kohta kuin teidän protestanttisten kerettiläisten ja vannoin sotilasvalan vähän eri tavalla.

Siitä huolimatta te ruojat ette syrji minua! Vaikka kirkkoni pitää teitä kaikkia (siis niitä jotka eivät ole ateisteja) pelkkinä katolisten kirkon myötäsyntyisinä äpärälapsina, ette pysty antamaan minulle edes sitä pientä arvovallan tunnetta jota syrjintä tuottaa. Minä en pääse laulamaan "We Shall Overcomea" kaduille ortodoksiveljieni kanssa, en! Tämä maa ei ole kuin jugoslavia. Kroaateissa oli sentään puhtia! Kyllä silloin kun kroaatti tuli tekemisiin uskonveljeni serbin kanssa niin veri lensi mutta minua, minua ette edes kadulla töni ja ylenkatso.

Tässä maailmassa suurin arvonimi on syrjityn vähemmistön titteli. Sitä ovat kantaneet niin Amerikan afroamerikkalaiset kuin Pohjois-Irlannin katolilaisetkin, mutta eivät Suomen ortodoksit, ei. 1600-luvulla teissä Martti Lutherin kellokkaissa oli vielä puhtia, silloin ajoitte ortodoksiset karjalaiset pois Kannakselta Inkerin maille, mutta tuleeko kukaan minua kotoani ajamaan uskontoni takia? Ei! Kyllä siinä naiselta jos toiseltakin touhutippa herahtaisi pitsipöksyyn kun minut näkisivät kotini ovella puolustamassa kotia ja uskontoa mutta ei isänmaata, minulla ei isänmaata Suomessa ole paitsi Äiti Venäjä, tuo kaikkien ortodoksien koti. Kyllä, jos sota syntyy kahden valtiomme välille niin silloin kaikki ortodoksit tulevat rientämään uskonveljiemme armeijaan! Uskotteko? Uskotteko?

Ettehän te usko. Me ortodoksit ollaan niin mainstream. Sunkin kaveripiirissäsi saattaa olla ortodoksi ja se ei käy missään ilmi ennen kuin se alkaa selittää miten kaikki uskonnontunnit koulussa koostui Valamon munkkien hassunhauskoista toilailuista sekä sipulikirkoista. Ja senkin jälkeen maksimaalinen reaktio on vähäinen kiinnostus. Syrjimään ette ryhdy missään vaiheessa, ette hauku ryssäksi, ette epäile isänmaanpetturuudesta, ette edes kerettiläisenä polta.

Perkele.

Jos ei muu auta niin rupean kaupassa teitä helvettiin kiroamaan. En enää kohtele muita kuin uskonveljiäni ihmisinä, te muut olette vääräuskoisia. Tähän maahan tuon siirtolaislakeja muuttamalla tuhansia ja taas tuhansia venäläisiä muuttamaan kulttuuriamme ja tapojamme ja harrastamaan yleistä mokutusta. Ehkä sitten viimeinkin uskomme, että me ortodoksit meinataan shittii.